Navet

Navet är förskola och grundskola för elever på Ladugårdsängen
till och med skolår 9 med integrerat fritidshem.

Aktiviteter på Navet

Hösten 2007
Vi har nu varit på Navet och haft diverse lektioner, bla. diabetes och
donation. På donationslektionerna visade vi en film och en del eleverna
mådde lite dåligt av filmen, inte så konstigt eftersom det innehåller en
hel del operationsinslag. Det som vi upplevde som postivt var att många
spontant sa:
-Varför skulle man inte lämna ifrån sig sina organ när man ändå är död.
-Varför ville inte killens mamma låta den sjuka killen få hans hjärta?
  Han behövde ju det.
Det här var något som nästan ingen av eleverna hade tänkt på tidigare
men nu tror jag dom flesta har något att tänka på. Vi hade med oss
donationskort och många tog fler än ett, mamma, pappa, mormor och
morfar måste ju också ha ett donationskort i plånboken! Det här är ju
något viktigt som dom flesta borde prata med sina anhöriga om, man
vet ju aldrig när det händer. En olycka händet så lätt. Engagemanget
var stort bland eleverna och de var jätteduktiga.

Efter samtal med eleverna några dagar efter lektionerna, hörde vi att
dom pratat med sina anhöriga, nu vet dom vad deras föräldrar önskar
och tvärtom. Några hade även med sig kortet i väskan.

 

Våren och hösten 2006
Under året var vi på praktik på Navet. Praktiken har inneburit att vi har varit
ute i klasserna och informerat om våra funktionshinder, med stöd av
våra egna erfarenheter. Detta har vi fått stor respons på från eleverna.
Vi är nu mera accepterade än när vi kom första gången. Det har helt
enkelt blivit en större förståelse. Nu har vi klarat av nästa stadium,
temaveckorna på Navet. Vi har visat eleverna hur det kan vara att
leva med olika funktionstillstånd. Under temaveckorna fick alla elever
på olika stadier prova på hur det kan vara att vara döv, att som blind
orientera
sig med blindkäpp eller hur det är att leva med en synskada.
Eleverna fick också känna på hur en rörelsehindrad person kan förflytta
sig per rullstol eller med en rollator. Vi satte fokus på dolda funktions-
tillstånd
såsom diabetes, dyslexi och allergi.

Under Navets temavecka v.48 så utlyste vi en tävling med ämnet Vad är en normal människa?
Det vinnande förslag är: Antingen så är alla normala, eller så är alla onormala. Max 7A

Utdrag ur högstadieelevernas dagböcker från temaveckan:

Dom var här från Activa, hade bra föreläsningar och var trevliga.
Hela veckan var bra!

Idrotten har varit en höjdare, speciellt att få testa på rullstolarna.
Rullstolsbasket var kul.

Vi pratade om diabetes och synskador, och vi fick testa på det själva,
 den dagen var rolig. Vi fick testa ett par glasögon som var förtejpade
nästan överallt förutom på ett ställe, man såg ganska lite och efter en
stund förlorade man det där som gör så att man kan bestämma
 avståndet till saker.

Sen kom det en tjej som pratade om sjukhus förr i tiden, å va bra vi har det nu.

Det var bra med folk med funktionsnedsättningar som kom och
 pratade och inte lärare som berättade om olika handikapp.


Dom som har funktionshinder har ju erfarenheten. Jag skulle vilja
ha en tema vecka till som den här. Jag har lärt mig att jag ska vara
glad att jag är frisk och slipper åka runt i rullstol jämt eller att
alltid ha med sig sprutor. Så jag är väldigt glad att jag är fullt frisk.
Det bästa med den här veckan var att vi fick ha sovmorgon varje dag.


Åkte på en liten rundtur med Crille på skolgården, man upptäckte många
hinder som man inte tänker på när man kan gå.


Bara för att man är cp-skadad eller något annat så måste man inte vara dum i huvudet.