Rehabilitering 

Rehabilitering ska vara ett stöd för en individ som behöver hjälp få tillbaka hälsa och arbetsförmåga efter en tid av sjukdom eller skada. Vårt välfärdssamhälle har en norm som avser att det är arbetslinjen som gäller för i stort sätt alla personer Vi tror att det måste finnas alternativ som passar den enskilde individen under speciella faser i hennes liv.

Att rehabilitera personer med olika former av funktionsnedsättning, innebär både möjligheter och stora utmaningar. Människor är starkt beroende av att ha fungerande omgivningsfaktorer. Den största framgångsfaktorn är att göra individer synliga. Man måste synliggöras för att kunna rehabiliteras. På Attitydskolan får alla chansen att bli både sedda och hörda. Här nedan kan Du läsa några exempel på lyckade ”resor”.

Lena
För mig har det varit en jobbig men bra resa, jag har fått tillfället att jobba mycket med mig själv och det tackar jag det ödmjukaste för. Visst var det jobbigt i vissa stunder men det är det helt klart värt. Jag kom liten och ensam och fick en stor varm ”familj” att luta mig mot. Någon som visste hur det var, hur det kändes, som också varit utsatt för samma som jag, att få känna känslan av att inte vara ensam. Det har varit en stor hjälp för mig att få utvecklas och bli den jag är idag, visst är det alltid en resa varje dag, men den här var en av dom största jag gjort, och den bästa i mitt liv så här långt.


Maria
Här har jag haft chansen att visa att jag kan arbeta, trots min funktionsnedsättning. Jag tycker nu att jag har blivit en ännu starkare Maria och ser saker i livet på ett helt annat sätt. Jag ser saker i min omgivning från ett annat håll, från det starka hållet. De allra flesta kan komma väldigt långt efter sina förutsättningar bara man själv vill och det kan även jag. Jag har lärt mig mycket av att lyssna på andras livshistoria, det har gjort att jag har vuxit som person.

Förut tänkte jag mer på alla hinder som min omgivning byggde upp åt mig, då låste jag mig själv. Men allt hänger ju på vilken omgivning jag har runt omkring mig. Men efter de här tre åren på Attitydskolan, först som nybliven deltagare och sedan få utvecklats och bli handledare för en ny grupp deltagare. Att bli sedd som helt vanlig individ även fast funktionsnedsättningen finns där.

 

Fler berättelser kommer inom kort.